Mid Season Sale - 30% rabatt med kod >>

Sportamore Allmänna Villkor

Tillämpning och Konsumentskydd

De här Allmänna villkoren (”Villkoren”) är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Sportamore AB (publ), organisationsnummer 556788-8614, nedan kallat ”Sportamore”. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) på samtliga köp på www.sportamore.se.

Priser och Avgifter

De priser som anges på www.sportamore.se anges inklusive mervärdesskatt (moms). Priserna inkluderar fri frakt och fri retur inom Sverige, om inte annat anges. Särskilda avgifter tillkommer för fakturaupplägg, paket som beställs mot Postförskott/Efterkrav, snabbleverans samt för outlösta paket.

Upprättande av avtal om köp

Sportamores varor beställs på www.sportamore.se eller via vår kundtjänst. Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av Sportamore via e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du dessa Villkor. Sportamore ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. På www.sportamore.se kan avtal endast ingås med kunder med leveransadress i Sverige.

Leverans

Sportamore använder följande fraktalternativ:

  • Varubrev, för mindre försändelser som kan lämnas i brevlåda.
  • Paket, varorna skickas till närmaste utlämningsställe. När paketet finns för uthämtning skickas ett sms med information om löpnummer till det mobiltelefonnummer som angivits vid beställningen. Vid uthämtning av försändelse ska giltig ID handling uppvisas.
  • Hemleverans, för varor som på grund av sin storlek eller vikt inte går att skicka till utlämningsställe erbjuds hemleverans under dagtid. Avisering vid hemleverans sker per telefon. Med hemleverans avses vanligen leverans till adressens första port eller tomtgräns.

Normal leveranstid är 1 – 4 arbetsdagar från det att Sportamore har bekräftat din beställning via e-post. Om produkten ingår i beställningssortimentet är leveranstiden 5-10 arbetsdagar. Mot en i kassan angiven avgift kan du dessutom välja att få varan garanterat skickad inom 24 timmar, en avgift som inte återbetalas vid retur.

I samband med att din order skickas från Sportamores lager så skickas ett mail till angiven mailadress. Paketet borde då nå dig inom 2 arbetsdagar. Om du mot förmodan inte har erhållit din leverans inom 2 arbetsdagar ber vi dig att kontakta kundtjänst.

Outlösta Paket/Försändelser

Paket som inte har hämtats ut inom fjorton (14) dagar återsänds till Sportamore. Om detta sker debiteras du en avgift på 299 kr (SEK) för kostnader hänförliga till Sportamores administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Ångerrätt

Du som konsument har alltid fjorton (14) dagars ångerrätt enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59). För att du ska känna dig helt trygg med ditt köp erbjuder Sportamore istället hela trettio (30) dagars ångerrätt från det att du tar emot varan eller en väsentlig del av den. Vill du under denna tid returnera din vara för byte eller återköp ska du använda den medskickade retursedeln (har du tappat bort den, kontakta kundtjänst så skickar vi en ny). Sportamore har ingen möjlighet att i efterhand ersätta kostnaden för returfrakt. Du som kund har självklart rätt att prova och undersöka produkten hemma för att säkerställa att produkten motsvarar dina förväntningar. Returnerar du en oanvänd vara med tillhörande etiketter och förpackning inom 30 dagar återbetalas hela beloppet, alternativt genomförs önskat byte. Om produktens kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kommer avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning att göras.

Du kan också meddela Sportamore om frånträdande av köp genom att fylla i och posta Konsumentverkets blankett till Sportamore. Blanketten hittar du här: http://publikationer.konsumentverket.se/sv/publikationer/lagarregler/lagar/2angerblankett.html. Blanketten skickas sedan till följande adress:

Sportamore AB

Gustavslundsvägen 151E

16751 Bromma

Reklamation

Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Sportamore eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Sportamore har givit, kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Sportamore ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom 3 år. Sportamore förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp. Vid reklamation, använd den medskickade retursedeln (har du tappat bort den, kontakta kundtjänst så skickar vi en ny). Sportamore har ingen möjlighet att i efterhand ersätta kostnaden för returfrakt.

Retur

Vid retur står du risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. För att en full återbetalning ska kunna genomföras ska varan vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och manualer ska skickas med. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen.

Vid köp av hygienartiklar, underkläder och badkläder, får förseglingen inte vara bruten, sådana varor med bruten försegling kan inte returneras. Ångerrätten gäller inte alls varor som tillverkats eller ändrats i enlighet med dina särskilda önskemål exempelvis montering av skidor. Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav. Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning att ske inom fjorton (14) dagar från det att Sportamore tog emot returen. Återbetalning sker endast genom insättning till bankkonto, ej kontant. Kostnader för tjänster kopplade till leverans såsom expresspack och postförskottsavgift återbetalas ej vid en retur.

För att möjliggöra en eventuell retur behöver du kunna påvisa köp och Sportamore rekommenderar att du sparar orderbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp.

Sportamore bekostar en retur per försändelse. För information eller hjälp vid retur som inte omfattas av retursedel och fri frakt, kontakta Sportamores kundtjänst.

Retur av kampanjvaror

Vid köp som berättigar till gåva eller extra rabatt betraktas värdet av gåvan eller den extra rabatten som en generell rabatt på hela beloppet vid köptillfället. Om någon del av köpet byts och/eller returneras värderas returnerade varor till köpeskillingen minus sin relativa andel av den generella rabatten. Vid byten sker ingen omräkning av den ursprungliga grunden för gåva eller rabatt.

Kampanj eller erbjudande om sådan gåva eller extra rabatt är endast tillgänglig för nya köp via handelsplatsen www.sportamore.se och kan inte erhållas retroaktivt. Gåva eller rabatt kan inte överföras till annat köp och kan inte tillgodoräknas vid byte till annan vara.

Transportskador

Sportamore ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. Sportamore rekommenderar att du anmäler en eventuell transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet och därefter kontaktar Sportamores kundtjänst. Tänk på att behålla allt emballage och produktens förpackning vid en transportskada.

Betalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du Sportamores allmänna villkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

Kontantbetalning mot Postförskott/Efterkrav

Betalning mot Postförskott/Efterkrav sker när paketet hämtas ut på det valda utlämningsstället. Postförskott/Efterkrav betalas kontant alternativt med betalkort. Paketdistributörens avgift på 59 kr (SEK) tas ut i samband med betalning mot Postförskott/Efterkrav och återbetalas ej vid retur.

Force Majeure

I händelse av omständigheter som står utanför Sportamores skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska Sportamores förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som Sportamore rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Personuppgifter

Sportamore ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med Personuppgiftslagen. Genom godkännande av köpeavtalet med Sportamore samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order och genomföra köpet, underlätta vid kommande köp, möjliggöra uppdatering av din orderstatus samt för utskick av erbjudanden från Sportamore, eller Sportamores samarbetspartners, genom sms, e-mail eller annan direktreklam. Som kund kan du ta del av de sparade uppgifter, ändra dem eller be om radering. Du kan också när som helst ta tillbaka ditt samtycke till att få erbjudanden.

Pris- och Produktinformation

Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris förbehåller sig Sportamore rätten att häva avtal om köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Sportamore inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.

Omdömen

Genom att lämna omdömen kring produkter på Sportamore.se ger du också Sportamore rätten att publicera dem på Sportamore.se samt i andra kanaler och medier. Sportamore förbehåller sig rätten att inte publicera och/eller ta bort inskickade omdömen.

Övrigt

Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekomendationer och svensk lag vid en eventuell tvist.

För frågor kring innebörden av dessa Villkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, ta kontakt med Sportamores kundtjänst. Kontaktuppgifter till kundtjänst finner du på www.sportamore.se.

Senast uppdaterat: 2016-10-31