• Fri frakt över 299 kr & fri retur
  • 30 Dagars öppet köp
  • Prisgaranti

-25% på allt för vinterns aktiviteter

Simning

Simning är en sport som är mycket populär, och har varit länge. I Sverige har vi simstjärnor som Sarah Sjöström och Therese Alshammar. I världen känner de flesta till Michael Phelps, som vunnit många medaljer. I vår simnings-kategori på Sportamore hittar allt du behöver för simning: baddräkter, bikini, badbyxor och andra badkläder som triathlondräkt, samt pannband och handskar för utomhussimning. Utrustning som är nödvändig för sim- och vattensport hittar du också hos oss: näsklämmor, öronproppar för simning, simglasögon, snorklar och simfenor. Vi har produkter från de största varumärkena som Nike, Speedo, Adidas, och Arena. 

Olika typer av simning

Det finns olika sätt att simma på. Det vanliga sättet att motionssimma på är bröstsim, men även crawl är vanligt. I tävlingssammanhang finns något som kallas frisim, vilket brukar betyda att den tävlande crawlar. Crawl är enligt experter det bästa sättet att öva upp konditionen på, och mycket handlar om vilket tempo du simmar i. Ryggsim och fjärilssim är andra sätt att utöva simning på. Det är dessa fyra simsätt; bröstsim, frisim, ryggsim och fjärilssim som används vid tävling. 

Är simning bra träning?

Svaret är olika beroende på vad du är ute efter för träning och resultat. Men i många fall är simning bra träning. Simning är bra allsidig träning som aktiverar hela kroppen. Det är bra för konditionen och du som motionssimmar får upp ett bra flås. Simning är skonsamt mot muskler och leder och passar människor i alla åldrar. Eftersom det är så skonsamt brukar man säga att simning är bra för ryggen. Det kanske inte är det optimala valet för dig som främst vill bygga stora muskler. Däremot är simträning bra kompletterande konditionsträning för i princip all styrketräning. Simning bränner även kalorier på ett fördelaktig sätt, om det är det du är ute efter med din träning. Därför kan man säga att simning är bra fettförbränning.

Simningens fysiska fördelar

Det finns många fysiska och psykiska fördelar med simning. Dels är det skonsam träning. Till skillnad från löpning där du belastar kroppen vertikalt, då olika krafter drar igenom kroppen. I vatten flyter du viktlöst, vilket inte belastar muskler och leder lika mycket. Det gör simning bra som komplement till annan träning. Du får bättre kondition genom att simma och övar upp flåset. Om du vill kan du simma i intervaller, för att öva upp din kondition ännu mer. Du tränar många muskler när du simmar, axlar, ryggen och baksida armar tränas mest. Om du crawlar aktiverar du även bålen. Du får också starkare ben. Du tränar helt enkelt hela kroppen – kan det bli bättre? 

Öka koordinationen med simning 

Något som många nybörjare ibland ser som en utmaning med simning är koordinationen. Dels kan det vara knepigt att röra armar och ben på rätt sätt, men också att få dem att synka med varandra. När du crawlar gäller det att koordinera andning och hur bålen jobbar. Det är dock inget som är omöjligt att lyckas med, förstås. Bara öva, öva öva. Det man tränar på blir man bra på, helt enkelt! 

Psykiska fördelar med simning

Många anser att simning sänker dina stressnivåer genom att syresätta din kropp på ett skonsamt vis. Det gör att du kan slappna av och fokusera på andningen, vilket i sin tur brukar anses ha en meditativ effekt. Att efter ett simpass känna sig ordentligt fysiskt trött kan också vara mycket belönande för hjärnan. Vissa studier visar att simning kan ha meditationsliknande effekter på den som simmar, tack vare att det bara är du och ljudet av dina simtag medan du tränar. Simmar du utomhus kommer du närmare naturen och kan njuta av den friska luften och omgivningen runt omkring. 

Vad ska jag ha för utrustning när jag simmar?

Börja med att fråga dig själv vad du ska utöva för typ av simning. Är du motionssimmare eller elitsimmare? Ska du kanske simma som en del av ett lopp (till exempel Triathlon)? I många fall räcker det med en baddräkt eller andra badkläder. Ett par simglasögon kan vara skönt, precis som en näsklämma om du har huvudet mycket under vattnet. Ska du simma ett lopp, som Vansbrosimmet, kanske du behöver ha en värmande dräkt, simvantar, simtights eller strumpor.

1

Simning

Simning är en sport som är mycket populär, och har varit länge. I Sverige har vi simstjärnor som Sarah Sjöström och Therese Alshammar. I världen känner de flesta till Michael Phelps, som vunnit många medaljer. I vår simnings-kategori på Sportamore hittar allt du behöver för simning: baddräkter, bikini, badbyxor och andra badkläder som triathlondräkt, samt pannband och handskar för utomhussimning. Utrustning som är nödvändig för sim- och vattensport hittar du också hos oss: näsklämmor, öronproppar för simning, simglasögon, snorklar och simfenor. Vi har produkter från de största varumärkena som Nike, Speedo, Adidas, och Arena. 

Olika typer av simning

Det finns olika sätt att simma på. Det vanliga sättet att motionssimma på är bröstsim, men även crawl är vanligt. I tävlingssammanhang finns något som kallas frisim, vilket brukar betyda att den tävlande crawlar. Crawl är enligt experter det bästa sättet att öva upp konditionen på, och mycket handlar om vilket tempo du simmar i. Ryggsim och fjärilssim är andra sätt att utöva simning på. Det är dessa fyra simsätt; bröstsim, frisim, ryggsim och fjärilssim som används vid tävling. 

Är simning bra träning?

Svaret är olika beroende på vad du är ute efter för träning och resultat. Men i många fall är simning bra träning. Simning är bra allsidig träning som aktiverar hela kroppen. Det är bra för konditionen och du som motionssimmar får upp ett bra flås. Simning är skonsamt mot muskler och leder och passar människor i alla åldrar. Eftersom det är så skonsamt brukar man säga att simning är bra för ryggen. Det kanske inte är det optimala valet för dig som främst vill bygga stora muskler. Däremot är simträning bra kompletterande konditionsträning för i princip all styrketräning. Simning bränner även kalorier på ett fördelaktig sätt, om det är det du är ute efter med din träning. Därför kan man säga att simning är bra fettförbränning.

Simningens fysiska fördelar

Det finns många fysiska och psykiska fördelar med simning. Dels är det skonsam träning. Till skillnad från löpning där du belastar kroppen vertikalt, då olika krafter drar igenom kroppen. I vatten flyter du viktlöst, vilket inte belastar muskler och leder lika mycket. Det gör simning bra som komplement till annan träning. Du får bättre kondition genom att simma och övar upp flåset. Om du vill kan du simma i intervaller, för att öva upp din kondition ännu mer. Du tränar många muskler när du simmar, axlar, ryggen och baksida armar tränas mest. Om du crawlar aktiverar du även bålen. Du får också starkare ben. Du tränar helt enkelt hela kroppen – kan det bli bättre? 

Öka koordinationen med simning 

Något som många nybörjare ibland ser som en utmaning med simning är koordinationen. Dels kan det vara knepigt att röra armar och ben på rätt sätt, men också att få dem att synka med varandra. När du crawlar gäller det att koordinera andning och hur bålen jobbar. Det är dock inget som är omöjligt att lyckas med, förstås. Bara öva, öva öva. Det man tränar på blir man bra på, helt enkelt! 

Psykiska fördelar med simning

Många anser att simning sänker dina stressnivåer genom att syresätta din kropp på ett skonsamt vis. Det gör att du kan slappna av och fokusera på andningen, vilket i sin tur brukar anses ha en meditativ effekt. Att efter ett simpass känna sig ordentligt fysiskt trött kan också vara mycket belönande för hjärnan. Vissa studier visar att simning kan ha meditationsliknande effekter på den som simmar, tack vare att det bara är du och ljudet av dina simtag medan du tränar. Simmar du utomhus kommer du närmare naturen och kan njuta av den friska luften och omgivningen runt omkring. 

Vad ska jag ha för utrustning när jag simmar?

Börja med att fråga dig själv vad du ska utöva för typ av simning. Är du motionssimmare eller elitsimmare? Ska du kanske simma som en del av ett lopp (till exempel Triathlon)? I många fall räcker det med en baddräkt eller andra badkläder. Ett par simglasögon kan vara skönt, precis som en näsklämma om du har huvudet mycket under vattnet. Ska du simma ett lopp, som Vansbrosimmet, kanske du behöver ha en värmande dräkt, simvantar, simtights eller strumpor.